المانشهدا, المانشهری, تجهیزات بازی کودک, تندیس, سردیس, گلدان بتنی, مبلمان ویلایی, مبلمانشهری, مبلمانشهری بتنی, مقالات

چرا باید به زیباسازی فضای شهری اهمیت داد ؟ لازم است یا نه

فضای شهری محلی است که شهروندان بیشترین اوقات خود را در آن سپری کرده؛ حداکثر ارتباط را با یکدیگر و پیرامون خود برقرار می سازند . بنابراین آرایش فضا و ایجاد امکانات و تسهیلات لازم در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شهر را میتوان مانند یک اثر هنری بزرگ تلقی کرد که یجاد کنندگان آن به وسعت خود و به تعداد جمعیتش دارد. پس هدف طرای و مبلمان کردن در شهرها، ایجاد محیطی شاد و مفرح و دلنشین و راحت برای مردمی است که در آن زندگی می کنند. امروزه شهر نشینی به صورت یک مساله مهم و پیچیده جوامع مختلف در آمده؛ افزایش سریع آن در دهه های اخیر برنامه ریزان رامسمم کرده که به مسایل اقتصادی؛ اجتماعی؛ فرهنگی و…. جامعه توجه بیشتری داشته باشند و در تصمیمات شهری به این نکته باید نوجه نمایند تا محیط مناسب و امن و شاد برای شهروندان فراهم آورند. با توجه به اهمیت کافی به این مهم در کلان شهرهای امروز پاسخگوی نیاز ساکنان خود نمی باشد و شدت فعالیت های شهری( به خصوص در شهر های جهان سوم ) شرایط بسیار سخت و مخربی برای شهروندان به وجود آورده است.
اجزای کالبد شهرهای امروزی از جمله تهران با سرعت حرکت انسان ها و فشار سنگین زندگی شهرنشینی؛ سازگاری ندارد و فضاها و کاربری های عمومی آن از ظرفیت و قابلیت لازم جهت پاسخگویی به نیازهای زندگی پر شتاب شهری برخوردار نیست در این میان کیفیت ساختار و کالبد شهرها؛ زیبایی شهر و رضایت شهروندان بدون مطالعه دقیق و برنامه ریزی درست ؛ مکان یابی مناسب؛ لحاظ شرایط بومی و فرهنگی و ایجاد تناسب کارکردی – ابعادی در شهر؛ سطوح ارتباطی و به ویژه مبلمان آن ایجاد نخواهد شد .
در حال حاضر اکثر سازمان ها و مراکز دست اندر کار کشور؛ برنامه ریزی و مکان یابی صحیح مبلمان شهری را به عنوان یک راهبرد قطعی برای ایجاد محیطی پایدار؛ مناسب و منطبق بر شرایط بومی تلقی نمی کنند و با عدم برنامه ریزی یا برنامه ریزی ناقص و غیر استاندارد در این زمینه؛ به هرج و مرج بصری و عدم کارایی این عناصر در محیط های شهری دامن می زند و از طرف دیگر مبلمان موجود نیز به دلیل مشکلات فرهنگی ( تخریب گرایی ) و عدم رسیدگی دایمی و مدیریت نامناسب؛ کاربران را با مشکلات عدیده ای روبرو ساخته اند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *